Tak berbau pun!!!!!!!

>> Thursday, June 30, 2011

Kesempatan mengunjungi Gugusan Felda Chini yang terletak kira-kira 300km dari pekan Lipis ni memberikan berbagai input. Perjalanan dekatnya melalui pekan Chenor, Kg Pesagi, Kg Pejing, Kg Kuala Wau dan juga Felda Terapai sebelum menemui simpang di Salong. Perjalanan yang melalui atau menyusuri Sungai Pahang ini melalui kampung-kampung tradisional ini dapat mengimbau kenangan silam penduduk negeri Pahang yang sering tertumpu di tebing-tebing sungai sebagai tempat tinggal.

Keadaan jalan raya yang agak sempit serta sunyi juga menimbulkan ketenangan walaupun sedikit risau jika berlaku kerosakan kenderaan. Ini kerana di kawasan tertentu, talian telefon tidak boleh dihubungi dan kenderaan jarang-jarang melalui kawasan tersebut. Namun bagi yang suka bernostalgia suasana kampung, laluan tersebut sangat mendamaikan.

Selesai menjalankan tugas, masa terluang digunakan untuk meninjau Tabika-tabika Kemas yang berdekatan dengan Felda Chini Timur 1. Antaranya Tabika Kemas JHEOA Kg Dusun. Gurunya adalah guyru pelatih LPBS KDC Kemas 2010. Seronok sekali bertemu dan meninjau keadaan dia dan para muridnya. Oleh kerana kunjungan saya sudah berada pada saat akhir p&p pada hari itu, tak dapatlah saya melihat situasinya. Apa pun, yang paling saya terkejut adalah persepsi saya selama ini adalah salah tentang BAU.

Ada kalangan guru-guru yang mengatakan bau yang kurang menyenangkan jika kita bertugas di sekolah yang majoritinya murid Orang Asli. Gitulah yang banyak saya dimaklumkan TETAPI situasi begitu tidak saya alami sewaktu berada di TBK Kg Dusun. Saya bagitahu kepada guru pelatih tersebut akan dapatan saya. Dia pun terharu kerana saya berterus terang tentang hal tersebut kerana guru pelatih tersebut juga dari suku kaum Jakun. Menurutnya, sejak mengambil alih kelas tersebut, aspek kebersihan diri telah menjadi keutamaan beliau sebelum p&p dijalankan. Ternyata, kerja kerasnya membuahkan hasil. TIADA bau yang berpunca daripada faktor diri dan sangat kondusif untuk proses p&p seharian. Usaha positif ini nampaknya memerlukan pelaziman yang berterusan.

Tahniah buat Cikgu Arissa!!!!!!

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin