Guangzhao- Shenzen, China

>> Tuesday, June 21, 2011

Semua berkumpul di S 13...gitulah arahan yang berupa makluman pihak ejen travel yang menguruskan penerbangan percutian kami ke Guangzhao- Shenzen China. Tarikh 12 Jun hingga 16 Jun 2011 telah kami pilih sejak lima bulan sebelumnya. Penerbangan dengan pesawat Airasia dengan AK 114 telah mendarat dengan selamat tepat jam 12.30 malam waktu Malaysia. Jam 8.30 malam kami berangkat dari LCCT, Sepang.

Agak risau juga dengan lawatan kali ini kerana ada maklumat dari grup yang pergi seminggu lebih awal mengatakan mereka kurang happy dan not enjoy!! Sedangkan dalam itenary yang dibekalkan oleh ejen, kelihatan sangat menarik. Selaku grup leader, respon-respon begitu menjadi cabaran kecil dalam dunia travel. Empat jam penerbangan dengan disulami dengan hidangan yang dijual dalam pesawat melupakan sekejap persolan tersebut.

Namun, grup kami yang telah melalui berbagai pengalaman di berbagai tempat nampaknya langsung tidak menunjukkan kekesalan dalam trip kali ini. Shopping bagai nak rak juga, i pad, i phone, beg tangan, beg travel, kain baju, jed , teh cina dan berbagai lagi barangan memenuhi jari jemari sewaktu menaiki bas sewaan. Makan minum apakan lagi. Menu di restoran Muslim China sangat menyelerakan. Setiap kali tiba waktu lunch dan dinner, lapan set@jenis lauk pauk disediakan. Udang dan daging kambing adalah menu rasmi termasuk sayur mayur dan sebagainya. Malahan , kami turut memesan seekor kambing bakar untuk menambah selera ahli grup travel ini.

Lebih mengujakan lagi, setiap kali tiba waktu solat, travel guide akan membawa kami bersolat di Masjid sekitar Guangzhao dan Shenzen. Sempat juga bersalam dengan imam--imam masjid. Menziarahi makam Syaidina Saad bin Abi Waqqas menumbuhkan kesedaran dan pengertian mengapa Rasulullah saw pernah bersabda; " tuntutlah ilmu hingga ke negeri China". Banyak perkara yang boleh dipelajari di bumi yang kini dihuni lebih 800 juta manusia itu yang berlatarbelakangkan 56 etnik@suku kaum.

Seperkara yang perlu diingat sewaktu bershopping, kita hendaklah membuat tawaran harga yang paling tinggi, bukan setakat 50%, 70% tapi sehingga 90%. Contohnya harga satu barang 100 Yuan, tawarkan harga hingga 10 Yuan saja. Perlu juga pandai main tarik tali atau hingga peniaga tu tarik baju kita jika kita mula bergerak meninggalkan kedainya.

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin