SPRM......Test the water jer....

>> Thursday, April 22, 2010

Dewan Darul Makmur sedikit panas dan riuh dengan tepukan waktu sesi soaljawab dengan pegawai SPRM yang datang ke kampus tempohari..Teringat saya peristiwa '"ahit-pahit manis" di majlis SPRM bersama pelanggan dan warga IPGKTAA. Kelakar pun ada bila pegawai SPRM tu kata...." jangan perangi SPRM tapi perangilah rasuah."

Geli hati saya mendengar luahan begitu..Apa taknya, dengan indek rasuah negara terus meningkat dari tahun ke tahun, minda pegawai SPRM masih macam cerita lagu "Bangau Oh Bangau"
Katanya..."Anggota kami 6 orang, nak jaga empat daerah yang besar di Pahang Barat!!!. Kami buka fail kes siasatan, bawa kes ke AG (Attorney General/Peguam Negara) tapi hakim mahkamah bebaskan tertuduh!!!! Sedih dan lukanya hati saya bila dengar seorang pegawai dari sebuah agensi penguakuasa bercakap begitu. Begitu ke wajah SPRM yang kini berada kuasa YDP Agong?

Saya teringat kepada sebuah tulisan oleh tokoh peguam yang kini menjadi pensyarah undang-undang di sebuah universiti tempatan. Katanya, kebanyakan kekalahan kes yang di bawa oleh pihak kerajaan (agensi-agensi penguatkuasa) di mahkamah kerana kertas siasatan tidak mempunyai fakta kes yang tidak cukup lengkap dan gagal melawan hujah peguambela tertuduh.

Maka di sinilah terletaknya kelemahan agensi-agensi tersebut. Pegawai pendakwa yang tidak membuat siasatan dan menyediakan bukti-bukti yang kukuh sebelum menjejak kaki di dewan mahkamah. Itulah puncanya. Bukan hakim yang patut disalahkan. Sebab itu saya rasa sedih kerana tabiat menunding jari ke pihak lain masih wujud walaupun sudah berstatus suruhanjaya.

Justeru, saya bangun untuk mengajak pihak SPRM, baikilah imej dan minda serta gaya bekerja. Bukan niat saya nak memerangi SPRM!!!!. Sekiranya indek rasuah dan cara menangani rasuah yang lemah masih tidak menunjukkan tanda positif, SPRM perlu membuat refleksi diri. Jangan dok salahkan pihak lain. Tanya dulu, adakah kita bertindak secara sewajarnya. Persoalannya, adakah kita nak berubah atau nak berebah???

Fikr-fikirkanlah.....

Psssssttttt....Sidang dewan pun gempar juga bila dengar O.K.U ni yang lama tak bersuara!!!!

2 comments:

Admin April 23, 2010 at 12:00 PM  

OKU??
hehhee..
nnt2 ok la tu enck, Dia sdg mnguji..

pape pn, tahniah!
ats suara yg gagah.. =))

Anggerik UNggu May 5, 2010 at 10:16 PM  

encik tahniah.....
sye menyokong hujah encik tadi

Blog Widget by LinkWithin