HB di Mekkah....

>> Friday, March 23, 2012

Sambutan ulangtahun kelahiran kali ini lebih bermakna. Selain ianya diraikan kami berdua di Mekkah, saya dapat melakukan tawaf sunat buat kali pertamanya tanpa memakai tongkat. Alhamdulillah sangat-sangat kerana dalam kunjungan yang lalu, ibadah tawaf terpaksa menggunakan bantuan orang lain. Kali ini dengan tahap kesihatan yang lebih baik, saya berkeliling Kaabah sebanyak tujuh kali dengan diiringi isteri tersayang serta memikul kerusi yang boleh dilipat di bahu kanan. Kerusi tu terpaksa dibawa bersama-sama dan takut-takut berlaku emergency. Maklumlah, belum yakin pulih sepenuhnya.

Cuaca awal di sekitar Kaabah pada jam 9.00 pagi masih sederhana panas tetapi lantai kawasan tawaf yang berbatu marmar menyejukkan kaki serta diiringi bayu pagi yang mendinginkan suasana. Berjalan terhenjut-henjut bersama ribuan jemaah yang datang dari seluruh dunia menjadi ibadah tawaf tidaklah meletihkan sangat. Pusingan tujuh kali tawaf dapat disempurnakan kira-kira dalam masa 30 minit sambil bertasbih berdoa dan berselawat.

Selesai ibadah tawaf sunat, kami bersolat dan berdoa semoga rumahtangga serta keluarga kami sentiasa diberkati Allah swt. Kepada Allah swt juga, saya memohon supaya lebih ramai rakan-rakan akan menjadi tetamu Allah swt pada masa-masa akan datang..

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin