Taman Inderapura...

>> Sunday, December 12, 2010

Akhir tahun 2007, aku menjadi salah seorang warga taman yang terletak kira-kira 3 minit ke pusat bandar Jerantut. Keahliaku di taman apabila membeli sebuah rumah kembar dengan nombor K 343 di Lorong Inderapura 13, aku tinggal bersama isteri tersayang serta enam anak yang sedang membesar. Rumah kembar 4 bilik dengan 2 bilik air ini menghimpun seribu satu kisah yang sangat mempesonakan.

Kekuatan taman yang penduduknya terdiri daripada berbagai latar belakang terserlah melalui berbagai aspek atau segi kehidupan. Institusi masyarakat yang amat menonjol adalah surau taman ini. Kedudukan surau ini yang berada di kawasan tengah taman seolah-olah menjadi nadi utama pembangunan modal insan kami semua.
Solat lima waktu dapat dihidupkan dengan menghadirkan bilangan jemaah yang sangat memuaskan. malahan boleh dikatakan , surau ini yang hanya dibarisi oleh para Imam dan bilal secara sukarela boleh menghidupkan solat lima waktu tanpa sebarang gaji atau elaun. Aku cukup yakin bahawa kemampuan surau ini menghidupkan solat lima waktu adalah antara kekuatan utama dan boleh dibanggakan jika dibandingkan dengan surau-surau lain yang juga berada di daerah yang menjadi pintu masuk ke Taman Negara ini; disebut juga sebagai "Town of National Park". Aku cukup yakin surau taman ini boleh berbangga dengan ahli kariahnya yang berkunjung untuk mengimarahkan surau ini.

Dengan beberapa penambahbaikan, aku percaya surau ini akan mampu pergi lebih jauh dan mungkin boleh menandingi masjid daerah jika beberapa langkah boleh diambil. Antaranya, pihak AJK perlu menyusun program untuk generasi muda. Susun program untuk melatih generasi muda untuk berlatih menjadi bilal muda, imam muda, siak muda dan sebagainya.

Beri mereka peluang dan ruang untuk membina keyakinan dan jati diri. Pilih anak-anak taman kita yang ada didikan agama sama ada dari SMKA Tahap ke, Basariah K. Tembeling ke, SMKA Pulau Tawar ke, ataupun yg belajar di Tahfiz Sg Salan , Sg Badak, atau Batu Balai. Beri mereka peluang untuk jadi imam. Mulakan dengan solat yang Fatihahnya dibaca secara senyap.

Begitu juga untuk kelas pengajian. Budaya ilmu perlu disebarluaskan. Ramai ustaz ada dalam taman kita. Baik yang dah bergelar pesara( POP) ataupun yang masih bertugas di sekolah berhampiran taman kita. Sumbangkan sikit masa untuk mentelaah kitab bersama para jemaah kita. cari waktu dan masa yang sesuai. Pilih kitab yang sesuai. Jangan kira kitab apa pun asalkan orang faham dah laa....

Banyak yang boleh dilakukan jika kita semua boleh berfikir cara mana kita boleh memajukan taman kita..tanya diri kita apa sumbangan kita untuk masyarakat taman kita, jangan tanya apa sumbangan masyarakat taman kita untuk kita!!!!!! Fikir-fikirkanlahhhhhhhhh

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin