Rabbi yassir wala tuassir

>> Saturday, October 31, 2009

Gitulah lebih kurang doa yang disyorkan oleh para ustaz kepada para bakal jemaah haji.Doa ini dibaca bagi memudahkan segala urusan kerana bakal haji terbayang segala kepayahan yang bakal dilalui oleh mereka bila berada di Tanah Suci nanti.

Doa ringkas yang ditulis dalam tulisan rumi ditemui bila saya membaca' Travelog: Haji, Sempadan Iman oleh Mohd Kamil Ibrahim. Buku keluaran PTS publication agak istemewa pada saya. Ditulis oleh seorang professor yang mengaku akan kejahilannya dalam hal-hal keagamaan dan diberi hidayah Allah swt yang sungguh menakjubkan.

Sengaja saya memetik doa ringkas tersebut untuk menjadi hafalan saya sewaktu berada di bumi Afzan kini. Selain ringkas, ia mudah diingat tetapi mempunyai kesan yang besar buat saya. Dengan 'ujian' yang diberi Allah swt, saya perlu berhati-hati semasa berada di sana. Semasa menaiki tangga atau turun tangga, saya sangat berhati-hati (alhamdullillah, sdra Ismail sering escort) takut terjadi perkara yang tak diingini. Pengalaman terjatuh di pekan Damak suatu ketika dulu menjadi fobia kini.

Jadi dengan berbekalkan doa ringkas itu, saya kini sentiasa bergantung harap pada Allah swt. Ada kalanya, bila ada 'nature call' saya terpaksa turun tangga menuju toilet berdekatan dengan Unit Peperiksaan. Saya tak boleh mengharapkan rakan-rakan JIP sepenuhnya untuk bergerak ke situ . Cuma saya akan bagitau rakan-rakan kemana saya pergi. Jadi dengan sedikit kepayahan, bila membaca doa ringkas tu, harapan saya bergantung pada Rahmat dan Rahim Allah swt. Subbhanallah.

Begitulah juga bila menuruni atau menaiki tangga, saya akan melangkah satu persatu dengan berhati-hati. Mata lebih tertumpu ke anak tangga daripada memandang ke hadapan. Meletak kaki dan tongkat pun kena berhati-hati. Tu lah, kekadang ternampak juga pembalut gula-gula di tangga yang dibuang oleh tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab. Nape tak buang kat bekas sampah? kan malu jika dilihat oleh orang luar, IPGM bertabur dengan sampah!!

Jumpa lagi.......

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin