Esok abah ada tak?

>> Tuesday, February 14, 2012

Iffah Nabila, anak ku yang kelima sering menanyakan soalan begitu pada setiap hari Jumaat malam Sabtu. Persolan tentang ada ke tidak abahnya sssering menjadi pokok persolannnya bila tidur berbaring bersamanya sementara menunggu mata terlelap. Dengan cepat saya akan menjawab "Ada"...terggambar kegembiraan ddi wajahnya bila menerima jawapan positif dari ku.


Begitulah rutinnya, sejak akhir-akhir ini kerana sejak kakak-kakaknya tinggal di asrama, Iffah merasa sedikit kesunyian. Kakaknya yang sering diajak berbual, bermain, mandi hujan dan bertengkar berebut barang mainan juga telah berminggu-minggu tinggal di asrama. Isteriku sajalah menjadi tempatnya mengadu itu dan ini, sedangkan abahnya bertugas jauh di utara.

Justeru, persoalan sama ada abahnya masih bersama pada esok hari terasa sangat mustahak untuk diketahui jawapan. Sekurang-kurang, Iffah dapat bercerita peristiwa di Tadika Addinnya, tentang perangai kawan-kawannya di tadika dan semuanya nak diceritakan pada abahnya yang hanya ada disisinya pada hari Sabtu dan Ahad....
Ceritalah Iffah, abah pun rindu pada mu...cerita dunia kanak-kanakmu sering menghiburkan abah....

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin