Masih Pandir.....

>> Thursday, November 10, 2011

Bila disebut perkataan pandir, tentu semua teringat kepada cerita satira Melayu; Pak Pandir. Perwatakannya digambarkan betul bendul dan kebodoh-bodohan. Berbagai peristiwa digambarkan bagi meperlihatkan wataknya yang sebegitu hingga anaknya yang mati pun disangka anak orang. Sabit rumput disangka kerbau, burung pipit uban disangka pak haji dan kambing berjanggut disangka pak lebai!!!

Namun bagi Sifu Sosiologis, Syed Hussein Al Atas dalam bukunya Intelektual Masyarakat Membangun terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (1992) menggariskan kelompok atau manusia pandir ini dicirikan dengan lima kriteria;

1. dia tidak mampu mengenali permasalahan
2.jika diberitahu permasalahan kepadanya, dia tidak mampu memecahkannya
3. dia tidak mampu mempelajari apa yang diperlukan
4. dia juga tidak mampu mempelajari seni belajar
5. biasanya dia tidak mengakui kepandirannya.

Apabila Laporan Ketua Audit 2010 dibentangkan, berlaku ketirisan wang yang melimpah ruah. Pihak pembangkang menyelongkar isi laporan dan menampakkan aspek keborosan wang rakyat dibelanjakan dengan begitu berleluasa. Wang rakyat dibelanjakan dengan sewenang-wenangnya dengan para menteri mempertikaikan pula Laporan Audit. Bukan seringgit dua yang dibelanjakan, bahkan berjuta ringgit. Kelmarin pun Kementerian Pelancongan sedang berusaha mengenalpasti bagaimana lebih sejuta ringgit dibelanjakan untuk membeli rak untuk brosur pelancongan. KSU-KSU kementerian lain juga sedang berusaha mencari di mana kebocoran berlaku.

Namun begitu gambaran yang diatas telah dilaporkan oleh Syed Hussein Alatas bila beliau mengulas Laporan Juruaudit Negara sejak tahun1963,dan tahun-tahun berikutnya, lalu beliau menggambarkan bagaimana para pandir ini memainkan peranannya.

Begitulah Pandir dalam negara membangun...

0 comments:

Blog Widget by LinkWithin